h1

Политика, морал и Макиавели (есе)

юни 3, 2009

Nikolo

Въпросът за политиката и морала в нея, особено в навечерието на поредните избори, е особено важен. Но такъв е бил откакто съществува политика и морал(което ще рече, горе-долу откакто сме слезнали от клоните). От най-дълбока древност има някакви насоки как трябва да се държи добрия човек, какви ценности да изповядва, какво да прави, за да съществува той хармонично с другите. Всички тези закони,а и допълнителни са били валидни и за тези,които управляват , все в името на споменатото хармонично съществуване. Базата общо взето е еднаква по целия свят – справедливост ред, да няма скрити далавери и корупция, да няма лъжи.
Все пак навсякъде нещата са различни, хората по природа и те, така че е имало всякакви владетели – както морални (добри) такива, така и неморални. Всеки човек е склонен към „забравяне” на правилата от време на време, и да твърдим,че е имало политик, който е абсолютно добър е само утопия. А в условия на конкурентност и борба за власт, много малко е необходимо за да се премине границата на добрия вкус. Следователно добрия политик е този, който намира баланса между моралност и аморалност, като оставя превеса на първото.

Естествено самата система на управление също има значение – доколко предоставя свобода на служителите си, каква власт имат властимащите и дължат ли лоялност някому. За илюстрация ще приведа цитат от „Принцът” на Макиавели:
«Примери за двата вида управление в наше време са Турция и Франция. Цялата турска монархия се управлява от един владетел, на когото всички останали са слуги. Неговата империя е разделена на санджаци. Султанът назначава на тези санджаци управители и ги сменя както намери за добре. Френският крал управлява сред множество благородници, които са признати и обичани от поданиците си. Благородниците имат и права, които кралят не може да им отнеме, без да се изложи на опасност.

……Те са негови слуги и са му задължени, по-мъчно могат да бъдат подкупени и, ако се подкупят, малко може да се разчита на тях, защото по гореизложените причини, не могат да поведат след себе си народа. Затова този, който напада Турция, трябва да знае, че ще я намери единна и да се надява повече на собствената си сила, отколкото на безредици вътре в страната.
…….Точно обратното се случва в кралства, управлявани като френското. Можеш лесно да влезеш в тях като спечелиш някой от благородниците, между които винаги има недоволни и жадни за промени. Те могат, по вече изложените причини, да ти отворят вратите на кралството и да те улеснят в победата. Но поискаш ли да запазиш властта си над завоюваната страна, ще срещнеш безбройни спънки, както от тези, които са те подпомогнали, така и от подтиснатите.»

Когато налице има ясна структура със силно управление и ясни задължения, структура,в която движението по-стълбицата на властта е строго определено и твърдо, корупцията и вътрешната борба биват силно намалени. Обратното щом има борба за власт, възможност някой да се издигне над другия по някакъв начин, тогава вече започват борбите. Тогава вече първичните интереси стават все по-значими, и съответно добрите и честни постъпки намаляват. Все пак доста по-трудно, понякога и невъзможно е да се наложиш над останалите по честен начин. Тогава вече прибягваме до не-джентълменски неща като вадене на кирливи ризи и кинжали в мрака.
Проблема с първиятвариант на управление идва от това,кой е на върха т,е, опира повече до личностните качества на владетеля, отколкото на вратичките в системата. Ако той е добродетелен – нещата са с добра прогноза, ако не… стига се до корупция.
И тук трябва да направим едно уточнение – какво точно е морала в политиката. На кракто това е придържането към определени принципи – отркитост, честност, да поставяш другите пред себе си, да се грижиш за техните интереси. Следователно липсата на морал е обратното. Корупция, поставяне на своя интерес и изгода на първо място, злоупотреба с власт и т.н.
Обратно в политиката – ясните и твърди системи са по природа по-стабилни, по-малко подлежащи на „развала” от останалите. Ако владетеля е силна личност с добри качества, трудно ще се поддаде на лошо влияние. Ако владетеля е мекушав и неуверен, той става податлив на влияние…ако е зъл по природа – жална и майка на държавата, А всеки от трите типа може лесно да достигне до властта, за жалост вторите два типа, поради самото си количестрвено превъзходство – по-често. Сбрани те успяват и да упражняват власт над „добрите” владетели.
Често в политиката влизат и хора,които не са естествени лидери – нямат необходимите качества за това. Природната липс на тези качества, прави тези хора по-малко активни, по-инертни. По-склонни да бъдат водени. В повечето случаи са в политиката единствено заради собствена изгода и печалба, а не водени от желание за правилно управление.

Понякога обаче липсата на морал е необходима. Не може при наличие на една порочна система, този, който желае да я поправи, да я измени да достигне до необходимата власт за това по честен начин. В такъв случай се налага да се постъпни неморално, и дори престъпно в името на бъдещия ред. Или отново ако си послужа с думите на Макиавели:
«Князът трябва да изглежда, че е милостив, верен на обещанията си, добър, чистосърдечен, религиозен и да бъде такъв, но да се владее толкова, че в случай на нужда да може и да умее да измени тези качества в противоположността им. Трябва да се разбере, че владетелят, особено новият, не може да проявява всичките добродетели, защото често, за да спаси държавата си, му се налага да действа против верността, милостта, добротата и религията. Така че той трябва да бъде винаги готов да се нагажда към промените на съдбата и, както казах по-горе, да постоянства в доброто, когато може, и да умее винаги да прибегне към злото, щом се наложи.»

И също:
«Трябва да знаете, че има два начина за борба: единият — посредством закона, другият — посредством силата. Първият начин е присъщ на човека, вторият — на животните. Много пъти само първият начин е недостатъчен, налага се да се прибегне към втория. Един владетел трябва да умее да си служи с начините и на животните и на човека. На същото нещо учат иносказателно и древните писатели, които пишат, че Ахил и мнозина други владетели са били възпитавани от Хирон Кентавъра. Това ще рече, че владетелят трябва да умее да си служи както с оръжието, свойствено за човека, така и с оръжието, свойствено на животното. Ако си служи само с едното, рискува да изгуби властта си.»

Не мисля, че бих могъл да изразя това, което мисля по-добре. Но бих разяснил – неизбежни са „злите” и неморалните постъпки за владетел, за политик, който държи на държавата си. Но те не трябва да са норма – до тях трябва да се прибягва само в краен случай, когато държавата е заплашена. През останалото време той трябва да е прям, отркит и честен. Не трябва да крие злините, които е извършил, но не трябва и да ги илзага на показ. Не трябва да ги отрича, а наместо това, да посочва добрините,които е извършил за сметка на всяка неморална постъпка.
Макар,че цитатите,които привеждам са на около 500 години, смятам,че те са също толкова валидни и днес в политиката, в така наречената „демокрация”, тъй като са насочени повече към личността на управника, на политика, отколкото към системата. А системата, в която живеем далеч не е утопична демокрация – напротив! Мръсните игри, задкулисните машинации и манипулациите са нещо нормално. Именно това прави съветите на Макиавели толкова приложими и днес – когато морал в политиката има не повече отколкото тогава.
За жалост в човешката природа са конкуренцията и борбата за власт, и моралът в повечето време им отстъпва. Следователно не можем да избегнем погазването му. За наше собствено добро е поне политиците да се придържат към добрите съвети и да се грижат за народа си повече, отколкото за себе си. За целта обаче са нужни активни и смели хора, които не биха се поддали на зловредни манипулации, нито биха се поставили в зависимост.

One comment

  1. мерси



Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: